ETLİK ŞEHİR HASTANESİ AÇILMADAN KAMU ZARARINA NEDEN OLMUŞTUR

ETLİK ŞEHİR HASTANESİ AÇILMADAN KAMU ZARARINA NEDEN OLMUŞTUR

Yeni Açılacak Etlik Şehir Hastanesi İle İlgili Görüşlerimiz

ETLİK ŞEHİR HASTANESİ AÇILMADAN KAMU ZARARINA NEDEN OLMUŞTUR

 

Ankara’da yakın bir tarihte açılması planlanan 3.624 yataklı Etlik Şehir Hastanesi’nin 22.10.2013 tarihinde temeli atılmıştır. Bu hastanenin açılması ile ilgili anlaşma 42 aylık inşaat, 25 yıllık işletme süresi ile 28,5 yıllık tasarım, yap, finanse et, işlet ve devret modeline göre yapılandırılmıştır.

Etlik Şehir Hastanesine 1,1 milyar euro yatırım bedeli öngörülmüştür; sözleşme bedeli ise 2,2 milyar euro’dur.

Projenin finansmanı Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), Uluslararası Finans Kurumu (IFC) ve Karadeniz Ticaret ve Kalkınma Bankası (BSTDB) tarafından karşılanmaktadır.

Etlik Şehir Hastanesinin açılabilmesi için öncelikle Etlik İhtisas Hastanesi kapatılmıştır.

Keçiören Meslek Hastalıkları Hastanesi ise, Ankara Gazi Mustafa Kemal Devlet Hastanesi ile Ankara Gazi Mustafa Kemal Çevresel ve Mesleki Hastalıklar Hastanesi şeklinde birleştirilerek kapatılmıştır.

Keçiören Eğitim ve Araştırma Hastanesi (EAH) ise, Atatürk Göğüs Hastalıkları ve Göğüs Cerrahisi EAH ile Ankara Atatürk Sanatoryum EAH şeklinde birleşerek kapatılmıştır. 

İlimizde faaliyet gösteren beş kamu hastanesi daha kapatılacaktır. Bunlar Dışkapı EAH, Sami Ulus EAH, Onkoloji EAH, Etlik Zübeyde Hanım EAH, Ulucanlar Göz EAH’dir.

Kapatılacak hastaneler; pandeminin yoğun olduğu 2021 yılında yaklaşık günlük 2500’e yakın acil servis başvuru yükünü, 15 bine yakın poliklinik yükünü taşımıştır. Bu beş hastane ilimizde açılan Ankara Şehir Hastanesi’nin üzerinde acil servis yükünü karşılamakta, poliklinik hizmetlerinde ise eş değer hizmet üretmektedir.

Sağlık Bakanlığı, Etlik Şehir Hastanesi ile Ankara Şehir Hastanesinin ürettiği hizmete denk hizmet üreten beş kamu hastanesini kapatarak ve bu hizmeti 2,2 milyar euro’ya alacağı bir hastane açmaktadır.

Birinci itiraz noktamız

* Projenin toplam süresi 28,5 yıldır.

* Projenin inşaat süresi firmalardan kaynaklı sorunlardan dolayı 3 yıl 6 ay değil, 8 yıl 9 ay sürmüştür. Dolayısıyla inşaat süresinin uzaması toplam proje süresini uzatmaması gerekir (temel atıldığı tarih itibariyle 28,5 yıllık süre başlamıştır). İnşaat süresindeki uzama işletme süresinden düşmelidir. Yani firmanın toplam işletim süresi 25 yıl değil, 20 yıl olmalıdır.

* Türkerler firması toplam işletim süresini 24 yıl olarak açıklamaktadır.

* Şehir Hastaneleri projelerinde firma inşaatı erken tamamlaması durumunda erken tamamladığı dönem işletme süresine eklenmektedir. Geç kalınması durumunda da işletme süresinden düşürülmesi gerekmektedir.

* Etlik Şehir Hastanesine 1,1 milyar euro yatırım bedeli öngörülmüştür; sözleşme bedeli ise 2,2 milyar euro’dur. Kamuya işletme dönemi boyunca ciddi yük getirecek projede inşaat süresinin uzaması nedeniyle işletme süresinin kısaltılmaması kamu zararını artıracaktır.

İkinci itiraz noktamız

* Proje temel atılma dönemi ele alındığında 2017 yılında teslim edilmesi gerekirdi.

* Hastane açıldıktan sonra 24 yıl süreyle hastanenin Sağlık Bakanlığı’nca belirlenmiş hizmetleri (radyoloji, nükleer tip, radyoterapi, radyoloji, cerrahi, tıbbi laboratuarlar, fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri, sterilizasyon hizmetleri, tıbbi atik, hastane bilgi yönetim sistemleri, hasta karşılama ve refakat hizmetleri, yardım masası, yemek, temizlik, çamaşır, güvenlik, otopark, teknik bakim onarım, biyomedikal hizmetler)  firma tarafından sunulacaktır.

* Tesise ilişkin hizmet bedeli uygulamasında 5 yılda bir Pazar (piyasa) Testi ile yeni ihalelerin yapılması gerekmektedir.

* Şirket hastaneyi 2017’de teslim etseydi bu yıl içinde bu hizmetlerde ihalenin yenilenmesi gerekiyordu. Sağlık Bakanının meclis bütçe sunumlarında ifade ettiği 5 yılda bir ihalenin yapılması kamu yararı sağlayacağı yönündeki ifadesi projenin geç teslimi nedeniyle mümkün olmayacaktır.

Üçüncü itiraz noktamız

* Sözleşmelerde fesih nedenlerinden biri de şirketin projeye “uzun süre ara vermesi” dir.

* Çok ciddi anlamda projede gecikme yaşanmıştır. Şehir Hastaneleri projelerinde genel itibariyle, süresinde tamamlamama nedeniyle her 30 günü aşan gecikme nedeniyle aşama toplam değerinin %0,03 değerinde ceza kesilmekte ve ceza bedeli aşama toplam bedelin %10’nunu geçememektedir. Şirkete bugüne kadar gecikmeden kaynaklı ceza kesilip kesilmediği bilinmemektedir.

Ankara sağlık emek ve meslek örgütleri olarak, Sağlık Bakanlığı’nın bu üç noktada en kısa sürede kamuoyunu aydınlatmasını ve sürecin şeffaf bir şekilde yürütülmesini talep ediyoruz.

 

ANKARA TABİP ODASI

SAĞLIK VE SOSYAL HİZMET EMEKÇİLERİ SENDİKASI ANKARA ŞUBESİ

DEVRİMCİ SAĞLIK İŞÇİLERİ SENDİKASI