Sayıştay Başkanlığı’nın 2023 yılına ait Sağlık Bakanlığı Denetim Raporu Eylül 2024 tarihinde yayınlandı.
2023 yılı Denetim Raporu’nda daha Şehir Hastaneler ile ilgili önceki yıllarda tespit edilen usulsüzlük ve sorunların bir kısmının devam ettiği, bu yıl içinde ise yeni usulsüzlüklerin de eklendiği görüldü.
Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle yapılan, bütçede karadelik etkisi yaratan, kur farklarından dolayı maliyeti sürekli artan ve kökleşmiş devlet hastanelerin kapatılmasına neden olan Şehir Hastaneleri’nde tespit edilen usulsüzlükler şunlardır:
📌 KÖİ modeli ile işletilen şehir hastanelerinin muhasebe işlemlerinin mevzuata uygun şekilde yapılmadığı,
📌 Hizmete giren şehir hastanelerine ait bazı varlık ve yükümlülüklerin hatalı kayıt edildiği, kira ödemelerinin hatalı muhasebeleştirildiği ve muhasebe içi envanter işlemlerinin yapılmadığı,
📌 Finansal kiralama işlemlerinden doğan mali borçlara ve borçlanma maliyetlerine ilişkin değerleme yapılmadığı,
📌 Hizmete giren şehir hastanelerinde miktara bağlı hizmetler için taahhüt edilen tutarların nazım hesaplarda izlenmediği,
📌 Sözleşme kapsamında teslim edilen taşınırların malzeme kaynak yönetim sistemine kayıtlarının yapılmadığı,
📌 Ankara Etlik Entegre Sağlık Kampüsünde ihale teklifine dâhil olan İdare onayı ile yapılmayan teknolojik gelişmeler kalemi altında yer alan imalatlara ilişkin olarak İdare ile Şirket arasında iş azalışı yapılacağı hususunda mutabık kalınmasına rağmen, iş azalışı sürecinin tamamlanarak kullanım bedeline yansıtılmadığı,
📌 Ankara Etlik Şehir Hastanesi Yüksek Güvenlikli Adli Psikiyatri Servisinde Şirket tarafından sunulması gereken güvenlik hizmetinin sunulmaması nedeniyle ilgili serviste sağlık hizmeti verilemediği, Şirket’e karşı Sözleşme haklarından bazılarının kullanılmadığı ve sağlık hizmeti verilemeyen bu alan için hizmetlerden bir kesinti yapılmadığı,
📌 KÖİ Modeli ile işletilen şehir hastanelerinde şirketlerin yer teslimi yapılmadan inşaat işlerine başlamalarına rağmen yatırım ve işletme dönemlerine ilişkin revizyonların yapılmadığı,
📌 Şirketler tarafından işletilen ticari alanlarda ihale dokümanı ve projelerde yer alandan daha fazla alanda faaliyet yürütüldüğü ve ticari alanların elektrik, su ve doğalgaz sayaçlarının eksik veya arızalı olduğu,
📌 KÖİ Modeli ile yapılan Şehir Hastanelerinde yemekhane hizmetine ilişkin olarak personel kimlik kartı, vardiya sistemi, elektronik turnike sistemi arasında entegrasyon olmaması sebebiyle yemek hakkı olmayan personelin yemek sayılarının hakedişe yansıdığı,
Sayıştay Raporunda tespit edilmiştir.
Şehir Hastaneleri, kamu kaynaklarını ve sağlık hizmeti sunumunu olumsuz etkilemekte, genel bütçe üzerinde yük oluşturmaktadır. Dönemin Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, bütçe üzerindeki yükünü “şehir hastanelerinin 322 milyar avro olan kira bedelinin bütçeye yükünü 27.5 milyar avroyla sınırladıklarını” açıklamasıyla itiraf etmek zorunda kalmıştı.
Sağlık Bakanlığı, 2024 yılı bütçesi kapsamında şehir hastanelerinin hizmet alımı nedeniyle sunduğu hizmetler için 26 milyar 143 milyon lira; şehir hastaneleri yatırım kullanım bedeli için 57 milyar 554 milyon lira; toplam 83 milyar 697 milyon lira ödenek ayırdı.
Hesaplamalara 2024 yılı ödenekleriyle birlikte, KÖİ modeliyle işletilen hastanelere son 5 yılda toplam 180 milyar TL’den fazla ödeme yapılmış olacak. Bu yükü oluşturan, sağlık hizmetlerini ticarileştiren ekonomi politikalarıdır.
Ankara Tabip Odası olarak hatırlatıyoruz:
📌 Sağlık hizmetleri, özel sektörün çıkarlarına göre değil, kamu hukuku ve kamu maliyesi araçları eşliğinde, “kamu yararı” doğrultusunda organize edilmelidir.
📌 İllerin ve ilçelerin coğrafya, nüfus, altyapı ve ulaşım gibi özellikleri göz önünde bulundurularak, kent ölçeğine uygun devlet hastaneleri inşa edilmelidir. Şehir hastaneleri için kapatılan hastaneler yeniden açılmalı ve kamu imkânları ile modernizasyonu yapılmalı, depreme dayanıklılığı sağlanmalıdır.
📌 Şehir Hastaneleri kamulaştırılmalıdır.
Ankara Tabip Odası Yönetim Kurulu